02 April 2013

Avalanse si conditii Fagaras Balea 30-31 martie 2013


Temperatura a crescut foarte mult si conditiile de zapada s-au schimbat.
L-a suprafata stratul de zapada s-a umezit puternic aprox 30 cm.
Am vazut destul de multe avalanse de topire de suprafata dar de mici dimensiuni.


  
Am facut un profil la 2200m altitudine pe versantul V dinspre saua Caprei.
Am facut si teste de compresie si am constatat urmatoarele:
adancimea zapezii 160cm, panta aprox 30*.
30-35cm start umezit
urmeaza o crusta la nivelul caruia s-a infiltrat apa rezultata din topire.
Deocamdata startul e destul de stabil, dar s-a rupt in momentul in care am sarit pe el (in picioare).
Acest start este susceptibil sa produca avalanse in conditiile in care incalzirea se mentine si continua sa se infiltreze apa.
Sub crusta zapada este compacta
Mai exista o crusta aproape de sol la 120cm adancime.
Si la nivelul acestei cruste se pot produce fracturi la supraincarcari mari.
Sub aceasta crusta zapada este necompacta.